18.11.16

Lainahöyhenissä / La Cage aux Folles

LAINAHÖYHENISSÄ


Kuvaus Seinäjoenkaupunginteatterin sivuilta:

Loistelias ja hilpeä musikaali on täällä!


Lainahöyhenissä (La Cage aux Folles) on palkittu Broadway-musikaali, joka on hurmannut yleisöt ympäri maailman. Loisteliaat asut, näyttävät tanssikohtaukset, ihana tarina ja mukaansatempaava musiikki tarjoavat eturivin paikat New Yorkin kuumimpaan kabareehen!

Yökerhon johtaja Georges asuu yhdessä kabareen kirkkaimman tähden, Zazan, kanssa. Irtoripset riisuttuaan hänet tunnetaan nimellä Albin. Pariskunnan elämä menee sekaisin, kun Georges’n poika ilmoittaa menevänsä naimisiin äärikonservatiivina tunnetun poliitikon tyttären kanssa. Georges haluaa salata parisuhteensa ja kieltää Albinia olemasta paikalla vierailun aikana. Mutta, Albin saapuu paikalle Georges’n vaimoksi pukeutuneena ja siitäkös riemullinen kaaos vasta syntyykin!

Lainahöyhenissä kertoo liikuttavan tarinan rakkaudesta, ennakkoluuloista ja niiden voittamisesta.

Musikaalin koreografi on Osku Heiskanen, jonka tuoreimpia töitä on muun muassa Kansallisoopperan Oopperan kummitus. Dragmusikaalin puvut suunnittelee Jarkko Valtee. New Yorkin Cityn rouheaa tunnelmaa Alvar-näyttämölle luo lavastaja Janne Siltavuori.
Jerry Hermanin musiikki tarjoaa kahdeksanjäsenisen teatteriorkesterin käsissä villejä kabareerytmejä ja hempeää tunnelmointia.

Musikaalin käsikirjoitus on Harvey Fiersteinin. Se perustuu Jean Poret’n näytelmään. Kantaesityksensä musikaali sai New Yorkissa vuonna 1983. Suomeksi se on nähty Mikko Koivusalon kääntämänä ensimmäisen kerran vuonna 2007. 


Päätin olla rohkea ja lähteä ihan yksin teatteriin ja vieläpä päiväsaikaan! Tarkoitukseni oli mennä katsomaan Lainahöyheniä sen takia koska joukossa näytelee, tanssii ja laulaa oma teatterikaveri ja työryhmässä on muitakin tuttuja. Muutenkin, pitäisi kyllä käydä teatterissa useammin. Edelliskerrasta on aivan liian kauan aikaa, maksavana asiakkaana siis. Töissä ja itse lavalla on kyllä tullut oltua useammankin vuoden, mutta harvemmin sitä istuu katsomossa ihan vain vapaa-ajalla ja maksavana asiakkaana. Minulla on myös ongelma yksin lähtemisessä mihinkään. Mutta koska useasti on käynyt niin, että en ole ketään saanut mukaani, niin pakko kai se on vain opetella sitten menemään vain yksin. Itseasiassa, sekin on ihan mukavaa. Se lähteminen on vain vaikeaa :D Minulla oli muutenkin todella loistava päivä ihan vain itsekseni (paitsi lukupiirissä minun ei sentään tarvinnut olla yksin :D).

Olin jopa niinkin rohkea, että istuin eturivillä! Melkein sain koko rivin itselleni, mutta viereeni istui vanha pariskunta jotka olivat siinä induktiosilmukan takia. Luulivat minua kuiskaajaksi :D No, ehkä siltä vaikutinkin kun istuin ensin ihan yksin eturivissä. Mielellänihän minä teatterihenkilökuntaan taas kuuluisinkin. Mukavaa työtä sekin.

Mennäänpä sitten itse näytökseen.

Sanon vain yhden sanan, ja se on: VAU!!

Kannatti todellakin lähteä! Musikaali oli aivan upea! Se oli mielenkiintoinen ja hauska. Siinä oli painavaa asiaa, hyvää huumoria, se oli tunteikas ja räväkkä. Musiikki oli menevää mutta joukossa oli myös upeita tunnelmakohtia.

Kuten aina, toinen puoliaika oli selkeästi ensimmäistä hauskempi mutta ei ensimmäinenkään silti kylmäksi jättänyt.

En edes tiedä mistä lähtisin liikkeelle tässä ylistämisessä. Musiikki oli hienoa ja ainakin eturiville laulut ja repliikitkin kuuluivat oikein hyvin, jopa kaikkein hiljaisemmissakin kappaleissa. Ikävästi vain suurissa joukkolauluissa ääni hieman puuroutui niin ettei sanoista tahtonut saada selvää, mutta tämä ongelma oli tiedossa. Seinäjoen kaupunginteatterilla on vanhentunutta tekniikkaa joka on ollut ongelmaksi musikaalille.

Tanssit olivat upeita! Ja vaikka tansseissa saattoi tulla muutamia lipsahduksia yhdellä jos toisellekin ei se haitannut yhtään, kokonaisuus oli kuitenkin hallinnassa ja tanssit olivat hyvin näyttäviä.

Ja ne puvut! Voi apua! Upeaa paljettia, sulkaa ja nahkaa! Kunnon Broadway meininki. Lavasteet olivat myös yksinkertaiset ja näyttävät. Mieleen jäivät häkit jotka roikkuivat katosta! Todella vaikuttavaa!

Entäpä näyttelijäkaarti? Olen erittäin tyytyväinen siihen miten hyvältä laulut kuulostivat. On vaikeaa löytää näyttelijöitä jotka laulavat, tanssivat ja myös näyttelevät. Yleensä laulu on se, mikä kärsii kun ei löydetä kaikkia kolmea hallitsevia tekijöitä. Ainoa joka välillä jätti ehkä hieman kylmäksi oli Georgesin näyttelijä Heikki Vainionpää. Hyvä hänkin oli, ja loistava laulaja, mutta jotenkin hän vain jäi etäiseksi ja varsinkin Zazan näyttelijän Esa Ahosen varjoon. Ahonen oli kyllä loistava! Upea laulaja ja tunteet välittyivät selkeästi tämän kasvoilta. Diivan elkeet olivat täydelliset. Ja hänen leidinsä! Ah, miten upea joukko! Kuumia kissoja jokainen! Erityisesti mieleen jäi Hanna Omar Zouiter ja pari muuta, en vain kuollaksenikaan muista heidän nimiään mutta epäilen, että kyseessä saattoi olla Chantal Juho Vornanen sekä Tabarro Wilhelm Blomberg. Hyvin vaikea nyt kyllä sanoa, niin hyvin oli miehet muuntautuneet kauniiksi naisiksi, ettei tässä edes tunnista ketään :D Maininnan ansaitsee myös upea Jacqueline Liisu Aurasmaa. Mikä puhetyyli! Ja upea ääni hänelläkin!

Olisi voinut kuvitella, että eturivillä olisi ollut tukalat oltavat introvertille. Tätä itsekin pelkäsin, en ole kovin hyvä ottamaan vastaan yleisökontaktia lavalta. Sitä on kyllä kiva tehdä sille yleisöparalle joka on tullut katsomaan, mutta kohteena on vaikea olla :D Mutta toisin kävi! En tiedä miten näyttelijät onnistuivat olemaan niin lämpimiä ja rentoja, että vaikka lavalta sateli kyllä aikamoista flirttailua ja ties mitä yleisölle, ei se tuntunut epämiellyttävältä. Päinvastoin, olisin halunnut vain lähteä mukaan! :D Päästäkää minut lavalle, sieluni huusi! xD

Eturivi oli siis oiva paikkavalinta. Kerrankin näki näyttelijät lähietäisyydeltä, pystyi keskittymään hyvin yksityiskohtiin, repliikit ja laulut kuuluivat hyvin ja vaikka joutuikin kääntelemään päätään puolelta toiselle pidin silti eturivillä olosta. Kontaktikin oli todella mukavaa jota sai osakseen ja mitä edempänä istuu, sitä varmemmin sitä saa (varsinkin jos on melkein ainoa rivissä). Ainoat kerrat jolloin toivoi istuvansa muualla (korkeammalla) oli musikaalin alku ja loppu. Nouseva lava ei oikein toiminut eturiviläisille, eikä varmaan parille muullekaan riville. Kun päätähdet tanssivat yläilmoissa ei meidän kuitenkaan tarvinnut katsella vain seinää vaan ensemble viihdytti meitä jotka emme voineet nähdä yläilmoihin. Oli sekin kivaa, mutta silti tuli tunne, että nyt jään jostain paitsi. Myös valot häikäisivät välillä eturiviläisiä, mutta ei sekään tunnelmaa pilannut. Harkitsen kuitenkin tällä hetkellä musikaalin uudelleen katsomista. Minulla olisi vielä 5kpl Smartumin setelejä jäljellä (ostin siis musikaalin opiskelijahintaisena Smartum seteleillä, ihanaa!). Mutta voi olla, että yritän käyttää ne johonkin toiseen esitykseen. Teatterikärpänen puraisi pitkästä aikaa. Kumpa vain löytyisi aikaa!

Suosittelen Lainahöyhenissä –musikaalia erittäin lämpimästi!

Albin/Zaza – Esa Ahonen                             Georges – Heikki Vainionpää
Francis – Maria Pere                                      Jacob – Pekka Hiltunen
Jean-Michel – Topi Kohonen                         Anne Dindon – Anna Ackerman
Jacqueline – Liisu Aurasmaa                         M. Renaud/M. Dindon – Jani Johansson
Mme Renaud – Mari Pöytälaakso                  Mme Dindon – Mia Vuorela
Babette – Arvo Jean-Michael Saarinen        Chantal – Juho Vornanen
Faidra – Kimmo Alakunnas                           Tabarro – Wilhelm Blomberg
Hanna – Omar Zouiter                                   Cagelle/Swing – Eerik Kantokoski

Kapellimestari/Koskettimet – Timo Ristilä      Lyömäsoittimet – Teemu Vuorela/Mika Lilja
Kontrabasso – Petri Välimäki                         Sähkökitara – Timo Luostari
Huilu/sopraanosaksofoni – Michael Ford/Peter Nordwall/Markus Kaikkonen
Klarinetti/alttosaksofoni – Krister Aho/Johanna Stürzenberger
Trumpetti – Jaakko Salminen/Arto Panula    Pasuuna – Petri Salo/Tuomas Länne

Ohjaus – Christian Lindroos                           Suomennos – Mikko Koivusalo
Koreografi – Osku Heiskanen                          Pukusuunnittelu – Jarkko Valtee
Lavastussuunnittelu – Janne Siltavuori                 
Äänisuunnittelu – Sakari Kiiski & Timo Liski (Wavemark Oy)
Valosuunnittelu – Juho Itkonen                        Vocal coaching – Sofia Finnilä
Peruukki-, kampaus- ja maskeeraussuunnittelu ja toteutus – Johanna Uusitontti

Näyttämömestari – Heikki Mäkynen                Järjestäjä – Johanna Niemelä
Kuiskaaja/tarpeistonhoitaja – Minna Nortunen
Maskeeraus ja kampaukset – Jessica Rosenberg & Karoliina Mäki
Kampaaja – Teija Martikkala                           Pukija/pukuhuoltaja – Heli Kaunismäki
Näyttämötekniikka – Sauli Leinonen, Jiri Laurila & Miika Luomansivu
Äänet – Sami Lust & Juha Mäki-Turja           Peruukkien toteutus – Anniina Takala
Valonheitin – Viivi Myllykoski/Fanny Jaakonmäki

Lavastuksen valmistus – Veli-Matti Järvistö, Keijo Kulmala, Antti Kortesniemi, Amanda Tyni, Annika Ahlroth & Sini Keinänen
Puvustuksen valmistus – Leena Rintala, Aino Kentta, Jaana Mäki-Jussila & Eija Koski
Tarpeiston valmistus –
Airi Lakso, Minna Nortunen & Saija Pekkala



Seinäjoen kaupunginteatteri / Seinäjoki theatre

LA CAGE AUX FOLLES


Description from the site of Seinäjoki theatre:

Glamorous and cheery musical is here!

La Cage aux Folles is awarded Broadway musical which has charmed the public all over the world. Glamorous outfits, impressive dance scenes, lovely story and captivating music offers front row seats in the hottest cabaret in New York!

Georges, the nightclub manager lives together with cabaret’s finest star, Zaza. After taking off her false eyelashes he’s a man called Albin. The couple’s life is messed up when George’s son tells them he’s going to marry the daughter of radical conservative politician. Georges wants to hide his relationship and prohibits Albin to be present during the politician’s visit. But Albin shows up dressed up as Georges’ wife and the chaos is complete!

La Cage aux Folles tells the moving story of love, prejudice and how to defeat it.

Osku Heiskanen is the choreographer of the musical and his latest work is Phantom of the Opera at Finland’s National Opera. Jarkko Valtee is designing the costumes of the drag musical. The rough atmosphere of New York City at Alvar-stage is created by Janne Siltavuori.

The wild cabaret rhythms and soft music by Jerry Herman are created with an eight-piece theatre orchestra.

The script was written by Harvey Fierstein. It’s based on Jean Poret’s play. The premier of the musical was in New York in 1983. The Finnish translation is by Mikko Koivusalo and it was first performed in 2007. 


I decided to be courageous and went to theatre all by myself and at daytime! I was meant to see La Cage aux Folles because one of my theatre mate is acting, dancing and singing in it, and there are some others too involved in the working group who I know of. And after all, I should see theatre more. There’s too much time from my last time of being paying customer. Of course I’ve been working in a theatre and I’ve been on the stage many years now, but too rarely in the auditorium in my free time and as paying customer. I also have problem with leaving alone from my house. But because most of the time I don’t have anybody to go with me, I’ll just have to teach myself to go alone then. And actually, it’s quite nice. The leaving is the hardest part :D But I did have a wonderful day just all by myself (although I wasn’t alone in the reading circle, luckily :D).

I were even that brave I decided to sit on the front row! I almost got the whole row all to myself but then some old couple sat next to me because they needed induction loop. First, they thought I was the prompter :D Well, maybe I seemed as one when sitting alone at the front row. Of course, I wouldn’t have mind if I would really have been staff. It’s nice work.

So, to the musical.

I’ll say just one word: WOW!!

It was really worth of coming! The musical was fabulous! It was interesting and funny. It had important issues, good humour, it was emotional and sassy. The music was catchy and there were also some beautiful pieces.

As always, the second half was clearly funnier than the first one but the first didn’t leave you cold either.

I don’t know where to start with all this praising. The music was glorious, songs and lines were well heard at least in the front row, even the most quiet parts were clear. Only when all were singing at the same time there were some difficulties of hearing the words, but I already knew this might be problem. Seinäjoki theatre has quite old technology and it has been problematic for the musical.  
The dance scenes were wonderful! And even though some had few difficulties with the choreography I didn’t mind, it was still in control as a whole and the dances were very impressive.

And those costumes! Oh my! Gorgeous paillettes, feathers and leather! The real Broadway feel. Set pieces were also simple but flamboyant. Especially I remember the cages hanging from the roof! Very impressive!

And what about the cast? I’m very pleased on how good the songs were. It’s hard to find cast who can sing, dance and also act. Most of the times the singing is left for lesser attention when there’s just no people to handle all three aspects. The only one who left me little bit cold with his acting was Heikki Vainionpää who played Georges. He was good, and brilliant singer, but somehow he was still distant and he was left in the shadow of marvellous Zaza played by Esa Ahonen. Ahonen was wonderful! Good singer and he showed the feelings with every muscle on his face. He was a perfect diva. And his ladies! Wow, what a group! Real hotties, all of them! Especially I remember Hanna played by Omar Zouiter and couple of others, I’m just not sure who they were, but I think they were Chantal played by Juho Vornanen and Tabarro played by Wilhelm Blomberg. It’s hard to say, it’s very difficult to say who’s who because those men were so well turned into beautiful women I couldn’t recognize them :D I would also like to mention wonderful Jacqueline played by Liisu Aurasmaa. What a style of speaking! And she had gorgeous singing voice too!

You might have thought, it would be a whole nightmare for introvert to sit in the front row. I was little bit afraid, because I can’t handle very well taking contact to audience from the cast. It’s nice when you are doing it yourself to the poor audience but when you are in the audience yourself it just feels awkward :D But not this time! I don’t know what the cast was doing staying so warm and relaxed, even there were a lot of flirting and whatever they did to audience, it was never unpleasant. On the contrary, I would have liked to jump right on in! :D My soul was screaming to get on the stage with them! xD

So the front row was perfect place to be. Finally, you could saw the cast at close quarters, you could concentrate on the little details, lines and songs were well heard and even though you had to turn your head a lot, I liked being on a front row. The contact from the cast which I got was very nice and of course you’ll get more the nearer you sit (especially if you are almost alone in your row). The only times I wished to be on another row (higher) was the beginning and the end of the musical. The rising stage didn’t really work for those sitting on the first row and some other rows too. When the main stars were up on the ceiling, luckily we weren’t left eyeing some wall, we had musical ensemble entertaining us who couldn’t see to the very top. It was nice, but still I had feeling I was missing something. Also, there were some lights which blinded me once in a while, but it didn’t ruin the mood. Still, I’m considering of seeing the musical again. I have 5 more Smartum coupons left (I bought my student ticket with Smartum coupons, yay!). But, I think I might use them on another play. I got bitten by theatre fly. I wish there were more time.

I recommend La Cage aux Folles warmly!

Albin/Zaza – Esa Ahonen                                              Georger – Heikki Vainionpää
Francis – Maria Pere                                                       Jacob – Pekka Hiltunen
Jean-Michel – Topi Kohonen                                      Anne Dindon – Anna Ackerman
Jacqueline – Liisu Aurasmaa                                       M. Renaud/M. Dindon – Jani Johansson
Mme Renaud – Mari Pöytälaakso                            Mme Dindon – Mia Vuorela
Babette – Arvo Jean-Michael Saarinen                  Chantal – Juho Vornanen
Faidra – Kimmo Alakunnas                                          Tabarro – Wilhelm Blomberg
Hanna – Omar Zouiter                                                   Cagelle/Swing – Eerik Kantokoski

Conductor/keyboard – Timo Ristilä                         Percussion – Teemu Vuorela/Mika Lilja
Double bass – Petri Välimäki                                      Electric guitar – Timo Luostari
Flute/soprano saxophone – Michael Ford/Peter Nordwall/Markus Kaikkonen
Clarinet/alto saxophone – Krister Aho/Johanna Stürzenberger
Trumpet – Jaakko Salminen/Arto Panula              Trombone – Petri Salo/Tuomas Länne

Direction – Christian Lindroos                                    Translation – Mikko Koivusalo
Choreographer – Osku Heiskanen                           Costume designing – Jarkko Valtee
Set designing – Janne Siltavuori                                               
Sound designing – Sakari Kiiski & Timo Liski (Wavemark Oy)
Light designing – Juho Itkonen                                   Vocal coaching – Sofia Finnilä
Wig, hairstyle and make-up designing and implementation – Johanna Uusitontti

Stage manager – Heikki Mäkynen                           Organizer – Johanna Niemelä
Prompter/props master – Minna Nortunen       
Make-up and hairdo – Jessica Rosenberg & Karoliina Mäki
Hairdresser – Teija Martikkala                                   Dresser/dress master – Heli Kaunismäki
Stagecraft – Sauli Leinonen, Jiri Laurila & Miika Luomansivu
Sounds – Sami Lust & Juha Mäki-Turja                   Wig implementation – Anniina Takala
Spotlight – Viivi Myllykoski/Fanny Jaakonmäki

Set making – Veli-Matti Järvistö, Keijo Kulmala, Antti Kortesniemi, Amanda Tyni, Annika Ahlroth & Sini Keinänen
Costume making – Leena Rintala, Aino Kentta, Jaana Mäki-Jussila & Eija Koski
Props making – Airi Lakso, Minna Nortunen & Saija Pekkala

Ei kommentteja: